Rabu, 21 September 2016

APAKAH ITU GASTRIK? ( GASTRITIS )

Di Malaysia ni, memang ramai sangat orang yang leka bila time nak makan. Yalah masing-masing sibuk dengan kerja dan mengejar masa yang suntuk setiap hari dalam menyelesaikan tugasan harian. Disebabkan itu ramai yang terlepas waktu makan, paling kerap mereka terlepas waktu makan adalah sarapan pagi sedangkan sarapan pagi adalah makanan yang paling penting bagi keperluan tubuh dalam menghasilkan tenaga.

Dengan kelalaian waktu makan ini antara punca anda diserang Gastrik. Apa itu Gastrik? Gastrik atau Gastritis ialah asid yang dikeluarkan oleh perut untuk mencernakan makanan. Gastrik ini terjadi apabila permukaan dinding perut individu itu telah terhakis oleh Asid Gastrik. Hakisan ini boleh berlaku dalam masa sehari, minggu, bulan atau bertahun sebelum individu itu mengalami rasa sakit di bahagian ulu hati.



Pada peringkat awak, penyakit Gastrik ini tidak merbahaya jika mengambil langkah merawat dengan cepat dan mengatur waktu makan yang betul. Namun begitu penyakit ini akan bertambah melarat dan merbahaya jika di biarkan berterusan tanpa mengambil apa-apa langkah pencegahan, ia boleh menyebabkan Gastrik bertambah teruk dan membolehkan individu itu mendapat penyakit Ulser dalam perut.

Apabila individu itu berasa lapar, secara automatik perut memerlukan makanan. Otak akan menghantar signal kepada perut untuk merembeskan asid gastrik, jika tiada makanan dalam perut , maka asid gastrik tersebut akan menghakis dinding perut dan menyebabkan dinding perut individu menjadi nipis dan sehingga ke satu tahap individu itu akan mengalami sakit di bahagian ulu hati ( merasa pedih di dada ).



Kesakitan Gastrik ini akan dirasakan oleh individu di bahagian kanan perut. Ini terjadi apabila individu itu lambat makan, makan makanan berminyak, pedas, masam dan minuman berkafein. Selain dari makanan, kurangnya senaman dan stress juga salah satu faktor penyebab Gastrik. Jika keadaan Gastrik individu itu dah semakin teruk, individu itu akan mengalami muntah berdarah. Jadi ini yang kita mahu elakkan dan perlulah mengamalkan suppliment yang sesuai untuk Pengidap Gastrik dan amalkan gaya hidup yang sihat.

Hubungi nombor tertera untuk mendapatkan suppliment yang sesuai untuk Gastrik dan info lebih mendalam tentang suppliment Gastrik.

PENGEDAT SHAKLEE AYU
Ws : 0127043146
Fb : shafeeza masayu
Blog : shafeezamasayu.blogspot.com

#shakleelover
#GMFbloggergastrik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan