Selasa, 26 Disember 2017

6 cara bantu ibu menyusu meningkatkan pengeluaran susu badan dengan berkesan.

Ramai diantara ibu ibu baru sering mengalami masalah susu sedikit, susu tak nak keluar dan sebagainya. Perkara ini mengakibat ada dikalangan ibu yang berputus asa untuk menyusukan anak secara berterusan. Sebenarnya perkara ini biasa berlaku kepada ibu baru di awal awal tempoh berpantang. Hari ini saya kongsikan 6 tips dahulu bagaimana ibu boleh memperbanyakkan susu badan bagi mendapatkan penyusuan eksklusif.


1. Penyusuan secara berterusan.

Pengalaman saya dulu, selepas melahirkan anak dan di masukkan ke wad bersalin. Nurse disana menyerankan saya terus menyusukan anak kerana katanya susu yang kekuningan dan pertama itu banyak khasiat untuk anak. Nurse telah memicit dengan kuat di payudara saya sehinggalah keluar sedikit susu dan terus saya masukkan payudara saya ke mulut anak. Sebenarnya, penyusuan secara terus dari badan dan berterusan dapat merangsang pengeluaran susu dengan lebih banyak.


2. Berikan sedikit masa.

Kebiasaanya, di awal awal tempoh selepas melahirkan. Susu memang keluar dalam kuantiti yang sedikit kerana kolostrum belum lagi keluar dari susu. Apabila penyusuan diberikan dengan lebih kerap dan dalam tempoh masa 30minit setiap kali penyusuan, susu akan lebih banyak keluar malah lebih lancar.


3. Elakkan stress dan banyakkan berehat.

Bagi mendapatkan pengeluaran susu yang banyak dan berkualiti, ibu tidak seharusnya tertekan dan berada dalam keadaan stress. Ini akan mengganggu kerangsangan pengeluaran susu. Ibu disarankan supaya cukupkan rehat, cukupkan tidur dan jauhi diri dari stress, barulah susu akan keluar dengan lancar.


4. Minum air putih secukupnya.

Mengikut pengalaman saya sendiri, saya mengambil air putih sebanyak 2 liter sehari bagi menggalakkan pengeluaran susu serta memastikan badan kekal dihidrat.


5. Amalkan pemakanan sihat.

Setiap ibu yang ingin mengusukan anak sehingga tempoh sempurna iaitu selama 2 tahun 6 bulan, sebaiknya mengamalkan makanan sihat setiap hari. Pemakanan sihat dapat membantu merangsang pengeluaran susu yang berkualiti dan berkhasiat untuk anak anda.


6. Ibu adalah pembekal nutrisi kepada anak yang menyusu.

cara banyakkan susu badan
Ramai di kalangan ibu yang tahu dan sedar bahawa apa yang ibu makan akan dapat kepada anak juga. Begitu jugalah nutrisi yang ada dalam badan ibu akan disedut oleh anak melalui penyusuan. Sebab itulah ibu disarankan mengambil suppliment yang membantu menambah nutrisi seperti Esp soy protein shaklee, Omega Guard Shaklee, Vitalea multivitamin shaklee, B. Complex Shaklee dan Ostematrix shaklee.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan