Jumaat, 22 Disember 2017

Langkah-langkah yang boleh dipraktikan untuk ibu hamil bersalin secara normal.

Rata-rata ibu hamil mendambarkan untuk melahirkan anak mereka secara normal terutamanya bagi ibu baru. Sebenarnya tak semua ibu dapat melalui pengalaman melahirkan secara normal disebabkan oleh faktor-faktor tertentu seperti mengalami komplikasi dan ada juga yang mempunyai perasaan takut yang tinggi. Setiap ibu baru boleh mula pelajari langkah-langkah untuk bersalin secara normal :-


Hadiri kelas prenatal.


Ibu hamil anak pertama haruslah mempunyai ilmu tentang alam kehamilan, kelahiran dan penjagaan bayi. Jadi jika ibu yang ingin melahirkan secara normal mestilah menghadiri kelas prenatal yang dapat membantu ibu membuat pelbagai persediaan sebelum melahirkan bayi. Sebagai tips, ibu boleh mengikuti kelas bersama pakar dan bertauliah bagi berkongsi pengalaman mereka dengan ibu. Ini akan membantu ibu lebih tenang malah lebih bersedia dalam menjalani proses melahirkan secara normal.


Pemilihan hospital yang menyarankan kelahiran secara normal.


Pemilihan pakar yang menyarankan ibu menghadapi kelahiran secara normal dapat membantu ibu lebih yakin. Ini dapat membantu ibu mengelakkan diri dari injuksi dan ubat kesakitan.


Belajar pelbagai teknik bersalin normal.

Pastinya ibu perlu menyiapkan diri dan pelajari ilmu pengetahuan untuk kelahiran secara normal. Antaranya ibu boleh mempelajari teknik-teknik tertentu yang dapat menggalakkan ibu bersalin secara normal dan teknik untuk memudahkan proses kelahiran bayi. Aktiviti mudah yang boleh ibu lakukan ialah naik turun tangga lebih kerap apabila semakin dekat dengan tarikh melahirkan. Namun ibu perlu lebih berhati-hati semasa melakukan aktiviti ini untuk mengelakan kemalangannyangbtidak diingini dan pastikan suami tercinta ataupun ada peneman yang menemani ibu ketika melakukan aktiviti ini.


Memastikan tubuh lebih bertenaga untuk proses kelahiran.

Persediaan diri sebelum sampai tempoh kelahiran amat penting bagibtubuh ibu. Di minggu-minggu terakhir, ibu perlulah mendapatkan tidur yang cukup, rehat yang cukup, memastikan kesihatan terpelihara dan mengambil makanan yang sihat. Pada minghu-minggu terakhir ini juga ibu perlu belajar teknik pernafasan yang betul ketika proses kelahiran.


Makan sebelum masuk ke bilik bersalin.

Ibu perlu makan dan tidak boleh membiarkan diri merasa lapar sebelum ke bilik bersalin. Ini kerana tubuh ibu memerlukan lebih tenaga untuk meneran semasa proses kelahiran nanti. Makanlah telur separuh masak dan air milo sebagai pembekal tenaga kerana ia berprotein tinggi.


Memastikan berat badan yang sesuai.

Tahukah para ibu, jika ibu mempunyai berat yang sesuai dengan tubuh ketika hamil dan tidak terlalu berat boleh menjadikan proses kelahiran lebih mudah. Ini kerana ibu yang mempunyai berat yang seimbang semasa hamil mengalami kurang komplikasi ketika proses kelahiran dan kurang kemasukan ubat-ubatan. Dalam tempoh kehamilan berat anda boleh meningkat sehingga 12kg-15kg. Jadi ketika ibu berada di trimester 3, kawalan berat badan amat penting untuk memudahkan ibu bersalin secara normal.

Jauhi golongan yang negatif.

Motivasi diri amat perlu bagi ibu dan pastikan minda dan fizikal ibu sentiasa bersedia. Elakan mendengar pengalaman-pengalaman yang mengerikan dan membuatkan ibu merasa takut untuk melalui proses kelahiran secara normal. Ibu boleh tanamkan dalam minda bahawa tak semua orang sama dan setiap orang pasti melalui pengalaman yang berbeza.

Jangan kelam kabut ke hospital.

Pada masa kini, kelahiran mestilah dilakukam di hospital kerana di hospital mempunyai peralatan dan kelengkapan bersalin secara normal mahupun secara pembedahan. Ini dapat membantu ibu lebih bersedia jika mengalami komplikasi. Namun ibu jangan tergesa-gesa atau kelam kabut untuk ke hospital apabila waktu bersalin tiba. Bertenang dan panggillah orang terdekat untuk membantu ibu.

Semoga ibu selamat melahirkan anak yang sihat dan dapat bersalin secara normal seperti yang ibu inginkan. Semoga perkongsian saya ini sedikit sebanyak dapat membantu ibu mempelajadi dan mempraktikan kaedah bersalin normal. Semoga berjumpa lagi di entry saya akan datang. Wassalam.
ibu hamil

Tiada ulasan:

Catat Ulasan