Selasa, 26 Disember 2017

5 cara bantu ibu menyusu perbanyakkan susu badan dengan berkesan.

Cabaran bagi ibu baru yang mempunyai perasaan membuak buak untuk menyusukan anak. Ini perasaan yang biasanya terjadi bagi ibu baru kerana teruja setelah menerima cahaya mata. Apa pun, ibu baru sebaiknya belajar cara cara memperbanyakkan susu badan supaya anak mendapat penyusuan yang baik dan penyusuan secara eksklusif.


Seperti yang ibu sedia maklum, penyusuan secara berterusan akan membantu meningkatkan pengeluaran susu secara semulajadi. Akan tetapi, ibu seharusnya mempelajari teknik memperbanyakkan susu dengan lebih lagi. Disini saya kongsikan 5 cara bagaimana meningkatkan pengeluaran susu dengan berkesan.


1. Sokongan padu.

Kebiasaannya ibu baru terpimga pinga dengan situasi susu kering atau sudu yang tidak keluar dengan lancar. Jangan mudah panik dan ibu boleh mendapatkan sokongan daripada pasangan terutamanya, ibu, mertua serta adik beradik yang mempunyai pengalaman. Ibu juga boleh mendapatkan nasihat daripada doktor tentang penyusuan.


2. Mengurut payudara anda.

Bagi ibu baru, ada diantaranya yang mempunyai masalah pengeluaran susu. Ini boleh mengakibatkan payudara ibu membengkak dan badan menjadi lemah. Sebaiknya ibu mencari tukang urut yang berpengalaman atau ibu boleh mengurut secara lembut di bahagian payudara hingga ke puting. Urut di kedua dua belah payudara ibu.


3. Pam susu.

Sekerap mana ibu berikan penyusuan secara terus kepada bayi? Bagi merangsang susu keluar dengan lebih banyak dan lancar, ibu seeloknya mengepam susu selang 3 jam sekali. Bagi ibu bekerjaya ini juga dapat membantu ibu menyediakan stok susu untuk anal agar tidak keputusan susu.


4. Makanan tambahan yang menggalakkan pengeluaran susu.

Setiap apa yang ibu makan, pastinya akan disalurkan kepada anak juga. Bagi menggalakkan pengeluaran susu, ibu boleh mengamalkan set penyusuan shaklee sebagai ikhtiar. Antaranya ialah Esp soy protein, Alfalfa Complex, B. Complex, Omega Guard, Sustain released vitamin C, Ostematrix dan Lecithin.


5. Susukan anak dengan kedua dua belah payudara.

Ibu perlu biasakan anak menyusu payudara kiri dan kanan. Ini bagi mengelakkan payudara membengkak sebelah kerana tidak dihisap oleh anak dan juga mengelakkan anak terbiasa dengan hanya menghisap sebelah payudara sahaja.


Sekian sahaja tips dari saya hari ini tentang perbayakkan susu badan. Semoga ia dapat membantu ibu ibu semua. Jangan lupa klik link untuk tips penyusuan yang lain. Wassalam.Cara banyakkan susu badan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan