Sabtu, 30 Disember 2017

Kenali simptom simptom sembelit bagi bayi dan kanak kanak.

Anak semakin membesar dan mula pandai makan makanan pejal. Namun sebagai ibu bapa harus mengambil tahu tahap kepejalan makanan yang sesuai boleh diberikan kepada anak mengikut peringkat umur. Kerana pada setiap usia anak, mereka perlu makan makanan pejal yang sesuai dengan sistem pencernaan mereka.


Masalah sembelit adalah masalah biasa yang akan terjadi kepada anak anda setelah mula makan makanan pejal. Masalah sembelit yang dialami oleh anak anda juga berkemungkinan disebabkan anak menahan diri untuk pergi membuang air besar kerana merasa takut dan masih tidak pandai.


Kebiasaannya kanak kanak akan membuang air besar sebanyak sekali dalam masa sehari, dua kali dalam sehari, sekali dalam masa dua hari kerana tidak semua kanak kanak sama. Namun jika anak anda membuang air besar tiga kali sahaja dalam seminggu, berkemungkinan najis anak anda keras, najis besar dan sukar untuk dikeluarkan dengan cara meneran.


Simptom simptom yang boleh anda kenalpasti sama ada anak mengalami sembelit.

-  Merasa Sakit perut
-  Mengalami Kembung perut
-  Tekak mereka loya
-  Mereka menolak makanan
-  Tidak duduk diam, meragam dan merengek
-  Mereka menangis ketika membuang air besar
-  Mereka meneran dengan kuat dan memaksa najis keluar
-  Tidak mahu ke tandas
-  Najis keluar darah


Ini adalah antara simptom yang boleh anda kenali bahawa anak anda mengalami masalah sembelit. Sebaiknya anda mengambil langkah pencegahan supaya anak anda tidak mengalami masalah buasir pula. Anda boleh berikan mereka Mealshakes Shaklee yang dirimus khas untuk kanak kanak yang mengalami masalah sembelit dan juga Omega Guard Shaklee yang membantu melembutkan najis.


Semoga kita berjumpa lagi di entry saya seterusnya. Semoga perkongsian ini membasa manfaat kepada anda. Wassalam.


kanak kanak sembelit


Tiada ulasan:

Catat Ulasan