Rabu, 27 Disember 2017

4 panduan membeli baju bayi bagi bakal ibu bapa.

Keterujaan ibu bapa sama saje bila saya lihat mereka menempuh ke arah penghujung kehamilan. Terutamanya bagi ibu, ada diantara mereka telah membeli baju untuk bayi yang bakal lahir di awal kehamilan. Yelah, setiap ibu bapa ingin memberikan yang terbaik dan tidak ingin ada yang kurang satu pun untuk kelengkapan anak yang bakal lahir melihat dunia.


Namun, ibu bapa harus menitik beratkan beberapa perkara sebelum membeli pakaian dan kelengkapan bayi anda. Kepada pemilihan warna dan jenis pakaian boleh sahaja mengikut kesukaan ibu bapa. Apa yang penting adalah keselesaan, keselamatan dan memudahkan bagi bayi anda. Beberapa panduan pemilihan pakaian yang perlu ibu bapa ikuti ialah :-


1. Saiz baju mengikut usia.

Bayi anda tidak selamanya bertubuh kecil. Bayi lebih cepat membesar daripada apa yang anda fikir. Sebagai contoh, pemilihan saiz pakaian bayi, anda boleh membeli saiz bayi hanya dua helai kerana anda lebih baik membeli saiz baju 3-6 bulan untuk kegunaan dan keselesaan bayi anda.


2. Pemilihan jenis fabrik.

Kulit bayi tidak sama seperti kulit kita irang dewasa, kulit bayi lebih sensitif dan lembut. Tidak semua jenis kain boleh digunakan oleh bayi, jika jenis kain kasar dan kesan, kemungkinan boleh menjadi luka pada kulit bayi. Ibu bapa sebaiknya membeli kain jenis lembut dan tidak panas bagi mengelakkan ruam apabila bayi berpeluh.


3. Ciri ciri keselamatan.

Sebaiknya ibu bapa membeli baju yang mudah dipakai oleh bayi. Belilah baju yang tidak ketat dan bayi tidak merasa sakit atau terkehel apabila fipakaikan baju. Ibu bapa juga boleh membeli baju yang mempunyai butang yang sedang, pastikan ia tidak bertali untuk mengelakkan tali terbelit dileher atau kaki bayi.


4. Memudahkan.

Jangan terlalu terpedaya dengan fesyen dan kecantikkan baju baju bayi yang ada di pasaran sehinggakan menyukarkan untuk anak anda membesar. Setiap hari bayi anda akan membesar dan badan yang mengembang dan kaki yang memanjang. Jafi tahan sedikit nafsu anda, tunggulah sehingga besar sedikit baru belikan pakaian yang sesuai dengan mereka.


Ada sesetengah ibu bapa yang sanggup berbelanja besar untuk kegunaan anak yang bakal lahir, akan tetapi dipenghujungnya banyak berlaku pembaziran kerana fesyen baju bayi akan berubah ubah. Jafi hadkan pembelian anda dan sentiasa buat pilihan bijak di masa yang sesuai. Semoga kita bertemu lagi di entry saya seterusnya. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan