Isnin, 12 Disember 2016

Sayur Kegemaran Dan Khasiatnya

Siapa kat sini memang Suka sangat makan Lobak Merah (carrot)?
Salah seorang daripada anda semua adalah saya..hihihi.. Jom kita ketahui khasiat yang ada dalam Lobak merah ini dan apa manfaat Vitamin yang terkandung dalam Lobak merah ini yang penting untuk tubuh.
Lobak Merah ni sebenarnya berasal dari Jerman pada kurun ke 16. Nama saintifiknya ialah Daucus Carota, Nama English Carrot dan Nama Melayu kita kenali sebagai Lobak Merah.
Dalam Lobak merah ni mempunyai Vitamin A dan Carotin yang berfungsi mencegah penyakit pada mata, perbaiki pertumbuhan sel, sistem kekebalan pada tubuh dan reproduksi, malah baik untuk kesihatan kulit.
Kelebihan mengambil Vitamin A yang cukup dalam membantu kesihatan kita ialah :-
- Menghalang pertumbuhan dan pembiakan sel kanser.
- Boleh diminum untuk mengubati kembung perut kanak kanak.
- Mengurangkan kandungan gula dalam badan.
- Baik untuk kencing manis, Gout, Jantung, Mata dan Penghadaman.
- Lobak merah juga berupaya memecah angin, menyembuh luka dan meningkatkan kekerapan buang air kecil.
Setiap hari kita perlu makan Sayuran dan Buah buahan untuk memenuhi diet seimbang setiap hari dan mencukupkan keperluan Vitamin yang tubuh perlukan. Tapi adakah benar benar cukup Vitamin A yang terkandung dalam sayuran atau buhan yang kita makan seharian itu untuk keperluan tubuh kita? Tubuh memerlukan 500-600mg Vitamin A sehari dan paling banyak diperlukan sehingga 1500mg sehari.
Tetapi zaman sekarang ni susah nak dapatkan sumber Vitamin A yang mencukupi dari tumbuhan kerana cara penanaman dan penjagaan tidak seperti zaman dahulu kala (600-800) tahun dulu sebelum zaman pembangunan terjadi. Nutrien pada tanah juga tidak kembali seperti tang diperlukan sebelum memulakan penanaman semula dan cara penjagaan juga tidak seperti dahulu.
Oleh itu saya dapatkan sumber Vitamin daripada Suppliment cekli yang semulajadi dan penuh Vitamin yang diperlukan tubuh. Yela, zaman sekarang ni pelbagai jenis penyakit ditemui jadi amat penting untuk mencukupkan semua Vitamin yang diperlukan tubuh. Dalam sehari pun kita tak mampu nak makan sayir dan buahan dalam kuantiti yang banyak..
Cekli ada semua Vitamin yang tubuh perlukan, jadi kalau anda nak jaga kesihatan dan cukupkan segala Vitamin keperluan tubuh boleh hubungi saya. Jangan sesegan tau.
Ayu
0127043146

Tiada ulasan:

Catat Ulasan